Bestemshe | Toguz (strategie) | Oware | Mangala | Bao | ||||
Česká federace mankalových her | ||||||||
PRAVIDLA HER | ||||||||
Pro nejmenší | Fandom wiki |
Toguz je hra pro dva hráče. Toguz kumalak je (počeštěný) kazašský název, Toguz korgool je kyrgyzský název. V originále oba znamenají 9 kuliček.
V anglických propozicích a na plakátech zvoucích na turnaj hru najdete pod názvem Togyzkumalak. Po roce 2020 se začíná objevovat i verze Togyzqumalaq.
V běžném hovoru se zkracuje na Toguz, v korespondenci dokonce na 9 (devítka).
Když poprosíte o vyslovení názvu nějakého kazacha, nebo kyrgyze, tak to "u" resp. "y" v podstatě neuslyšíte. Zkuste si vyslovit togz, toguz, togyz. A tak jsme začali používat Toguz...
Mnoho mankalových her má obdobné potíže s názvem.
Už samotné používání obecného pojmenování mankala je problém. Mankala totiž byla jedna standardům se dost vymykající hra. Ale bez ohledu na to, pod jakým názvem
tyhle hry potkáte, mají několik společných principů a je dobré si před hrou se soupeřem ujasnit používaná pravidla.
Toguz se hraje na desce, která má dvě řady po devíti důlcích a v každém důlku je na začátku devět kuliček. Má svoji jednodušší variantu, Bestemshe (Bestemše), kde uplatníte jen část pravidel a hrajete na desce jen s pěti důlky na každé straně a pěti kuličkami v nich.
Toguz korgool - nahoře deska z WNG 2018, dole deska z WNG 2016 | Toguz korgool (nahoře) a Toguz kumalak (dole) | Toguz kumalak - deska z 1. MS | Bestemshe |
Diagram desky v počátečním postavení pro Bestemshe
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
Pokladnice dolního hráče | ||||
Pokladnice horního hráče | ||||
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
a diagram desky pro Toguz
H9 | H8 | H7 | H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
Pokladnice dolního hráče | ||||||||
Pokladnice horního hráče | ||||||||
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 | D9 |
Uprostřed desky jsou pokladnice na sebrané kuličky (kazaši je nazývají kazan). Hráči patří kuličky na straně desky, u které sedí. Všechny kuličky díky tomu mohou být stejné, není potřeba určovat barvu kamenů, jako u mnohých jiných her, což mj. znamená, že bez jakýchkoliv úprav jsou soupravy použitelné i pro nevidomé (a takových her je opravdu hodně málo). A ne, nemáme ty popisy pokladniček v diagramu špatně. V Čechách se soutěže hrají na modrých plastových kazašských soupravách, jejich design umožňuje velmi rychlým pohledem zjistit, kolik je v důlku kuliček, ale při vybírání kuliček z důlku vám může nepozorovaně kulička proklouznout pod rukou. Aby se tohoto proklouznutí nemuseli hráči bát, mají jednoduše pokladničku na druhé straně. Na kyrgyzkých soupravách máte pokladničku na své straně, ale důlky jsou dlouhé a i s drážkou ukazující, kde končí první desítka, je počet o něco hůře rozeznatelný. Kyrgyzové používají obvykle různobarevné poloviny desky, v případě plastových souprav nejčastěji bílou a černou (a k tomu modré či červené kuličky). V turnaji je to docela praktické.
Rozdávání je stejné, ať hrajete Toguz nebo Bestemshe, takže si ho ukážeme na menší desce.
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
Sedíte na straně blíže dolnímu okraji desky, spodní řada důlků (tedy důlky D1-D5) je tedy Vaše a horní řada (H1-H5) soupeřova. A jste na tahu.
Pro lepší pochopení ukážeme, jak by to vypadalo, kdyby byla deska na začátku prázdná a k dispozici byl jen důlek, který rozdáme. Budeme rozdávat důlek D3.
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
Co se tu stalo? Vybrali jsme důlek D3, jednu kuličku v něm nechali a do všech ostatních, které byly po cestě okolo desky ve směru proti hodinkám, jsme vložili jednu kuličku. Šli jsme postupně. Jedna kulička zůstala či padla do důlku D3, druhá do D4, třetí do D5, čtvrtá do H1 a poslední pátá do H2.
Věci, které NESMÍTE při rozdávání udělat - vynechat důlek, vložit víc než jednu kuličku.
A teď to vezmene ještě jednou, ale z počáteční pozice. Opět si k rozdávání vybereme důlek D3. Půjdeme od tohoto důlku okolo desky a do každého důlku přidáme jednu kuličku.
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
Po rozdání to bude vypadat jako na obrázku.
Při hře je velmi důležité vědět, kam padne poslední kulička. Dá se to dokonce velmi rychle spočítat, aniž by si hráč prstem ukazoval na jednotlivé důlky, což ocení zejména pokročilejší hráči během časově limitovaných turnajů.
Postup:
Sečteme počet kuliček v důlku, jeho pořadové číslo a odečteme jedna. Pak ještě musíme odečíst tolikrát 5, abychom
se dostali k číslu v rozmení 1 až 5. Vyjde nám číslo důlku, ve kterém rozdávání končí.
Praktický příklad:
Chceme rozdat důlek D4 ve kterém je 12 kuliček.
Počítáme:
12 kuliček + 4 (čtvrtý důlek) - 1.
12 + 4 - 1 = 15.
To je více než 5, takže odečteme 5.
15 - 5 = 10.
To je stále víc než 5, takže ještě jednou odečteme 5.
10 - 5 = 5.
Máme číslo v rozmezí 1 až 5, konkrétně 5. Rozdávání tedy skončí v pátém důlku.
Výpočet funguje na desky různých velikostí. Zkusme to na standardní desce s devíti důlky.
H9 | H8 | H7 | H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 | D9 |
Chceme rozdat důlek D4, ve kterém je 32 kuliček, a to na desce, která má 9 důlků v řadě.
Počítáme:
32 kuliček + 4 (čtvrtý důlek) - 1.
32 + 4 - 1 = 35.
To je více než 9 (máme devět důlků), takže odečteme 9.
35 - 9 = 26.
To je stále víc než 9, takže ještě jednou odečteme 9.
26 - 9 = 17.
To je stále víc než 9, takže ještě jednou odečteme 9.
17 - 9 = 8.
Máme číslo v rozmezí 1 až 9, konkrétně 8. Rozdávání tedy skončí v osmém důlku.
Schválně si to teď zkuste přepočítat i tím prstem na obrazovce.
Postupné odčítání je pomalé, ale zvládnou to i děti v průběhu první třídy. Rychlejší je samozřejmě určit si nejbližší nižší násobek počtu důlků v řadě a odečíst ten.
Obecný vzorec je (N+C-1) mod D,
kde N je počet kuliček (z angličtiny Number of pieces), C je číslo důlku (z angličtiny Cup) a D je počet důlků na jedné straně desky
(tady by nám angličtina nepomohla, tedy D jako důlek). Operace mod znamená zbytek po dělení.
Hry, kde první kuličku dáváme do toho samého důlku, ze kterého rozdáváme kuličky, musí vyřešit situaci, co dělat, když je v důlku jen jedna kulička. Dá se z takového důlku hrát? V Toguzu (a Bestemshe) to jde. Důlek, kde je jen jedna kulička si můžeme vybrat k rozdávání. Kdybychom vložili onu kuličku nazpátek, tak se pozice na desce nezmění, je to jako říct v jiných hrách pass a nehrát, a to v Toguzu nejde. Řešením je přesun kuličky do vedlejšího důlku. Takže jedna kulička z D3 se přesune do D4 a jedna kulička z H2 do H3, atd. A můžeme samozřejmě přesunout i kuličku z D5 do H1 (na malé desce) nebo z D9 do H1 (na velké desce).
Vraťme se k našemu prvnímu rozdávání. Rozdávali jsme 5 kuliček z důlku D3. Kam padla poslední kulička? Do důlku H2. Ten je na soupeřově straně a teď je tam sudý počet kuliček. (Kuličky jsou pěkně seřazené po dvou, aby bylo jasně vidět, zda je počet kuliček v důlku lichý či sudý.)
A proto si můžete kuličky z důlku H2 přenést do své pokladničky. Jak to bude potom vypadat ukazuje další obrázek.
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
6 | ||||
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
A teď může hrát soupeř.
Z žádného jiného důlku kuličky přenést do pokladnice nemůžeme, jen z toho, kde skončíme rozdávání.
Pravidlo o pastičce se uplatňuje až na desce s devíti důlky. Když skončíte své rozdělování na soupeřově straně a v tom důlku jsou přesně 3 kuličky, vznikne tam pastička. Kazaši pro ni používají slovo Tuzdek/Tuzdyk, Kyrzyzové Tuz. Každý hráč může vytvořit jednu pastičku za celou hru. Vytvořenou pastičku nelze zrušit ani přemístit někam jinam. Pastička nesmí vzniknout v posledním důlku (D9 a H9). Pastičky nesmí být v důlku se stejným číslem (např. D6 a H6).
Co je dobré na pastičce? Vše, co do ní při rozdělování spadne, jde ihned do Vaší pokladničky!!! A do pokladničky jdou i 3 kuličky, které past vytvoří.
Bude-li teď dolní hráč hrát z D8, vytvoří pastičku v H2. Tři kuličky přenese do pokladničky a pastičku označí speciální kuličkou.
H9 | H8 | H7 | H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 | D9 |
H9 | H8 | H7 | H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
3 | ||||||||
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 | D9 |
Co by se stalo, kdyby teď horní zahrál z H8? Rozdávání skončí v D2, budou tam tři kuličky. Protože je ale pastička v H2, tak ji v D2 nelze vytvořit a pozice zůstane tak, jak je. Žádná pastička nevznikne, horní hráč si nic nevezme a hraje soupeř.
Hra má dva možné konce. Buď skončí v okamžiku, kdy jedna strana nasbírá 82 kuliček na velké desce, eventuálně 26 kuliček na malé desce a nebo když jeden z hráčů je
na tahu a nemá čím hrát, protože všechny jeho důlky jsou prázdné. Druhý hráč, tedy ten, co ještě nějaké kuličky na své straně má, si všechny kuličky ze své strany
přesype do pokladničky a potom hráči spočítají pokladničky. Kdo má víc kuliček, vyhrál. Hraje-li se na soutěži na čas, může hra být ukončena v okamžiku, kdy jednomu
z hráčů došel čas. Pak se rozhodčí přesvědčí, že ten hráč, kterému došel čas, nenasbíral ještě 82 kuliček (pokud totiž má 82, pak vyhrál zcela jistě ještě před tím,
než mu čas vypršel).
Je možné, aby hráči došly tahy a přesto vyhrál? V bleskových partiích, v případě, že hráči průběžně nepočítají důkladně kuličky, a nebo v případě, kdy zkrátka chtějí
dohrát "až do úplného konce", se to stát teoreticky může.
Zkušení hráči obvykle poznají dlouho před koncem hry, kdo vyhraje. Dovedou si spočítat, kdo má kolik tahů a někdy k tomu výpočtu používají i podobné matematické vzorečky, jako byl ten u rozdávání, protože je to pro ně prostě rychlejší. Oba soupeři jsou přitom schopní hrát perfektně, tj. tak, aby měli maximální možný počet tahů. Počítání tahů a finty, jak získat dvě kuličky z pěti a další podobné si ukážeme jinde (... či spíš jindy - až to sepíšeme. Nějaká část o mankalovém počítání je k dispozici jako součást sborníku z konference Dva dny s didaktikou matematiky 2020, další kousek vzniká tady).
V roce 2013 vznikla Video škola - 30 x 5 minut o tom, jak se hraje (pravidla i strategie), o historii i současnosti hry. Česká republika je zmíněna v dílu 1, 20 a 22. Prvních 23 dílů je dostupných na Youtube. Bohužel grafika občas obsahuje chyby.
Díl 1, Díl 2, Díl 3, Díl 4, Díl 5, Díl 6, Díl 7, Díl 8, Díl 9, Díl 10, Díl 11, Díl 12, Díl 13, Díl 14, Díl 15, Díl 16, Díl 17, Díl 18, Díl 19, Díl 20, Díl 21, Díl 22, Díl 23
Hra, kde by se pravidla omezující vytvoření pastičky neuplatňovala, tj. pokud lze pastičku vytvořit kdekoliv bez omezení, je také docela zajímavá. První oficiální turnaj, konaný v sedmdesátých letech v SSSR měl dokonce naprosto jiná omezující pravidla, než se používají dnes.
Kromě Bestemshe existuje ještě jedna menší verze hry, pod názvem Kozdatu. Důlků je 7, uplatnit lze na ní jak pravidla Bestemshe, tak pravidla Toguzu.
Výpočet kam dojde kulička, má ještě druhý způsob, Kyrgyzové ho používají radši, protože využívá desku. Místo přičítání důlku, který rozdáváme, odečítáme číslo důlku, který je naproti. A nemusíme myslet na odečtení jedničky. Vzoreček se tak upraví na N - (10 - C) mod D, když bychom ho dále upravili, dostaneme tentýž vzorec, jako je výše.
Deska na Bestemshe existuje i ve velikosti banneru - my jsme vytiskli na rozměr 160 cm x 226 cm, k dispozici je soubor ve formátu svg i jpg obrázek.
Úplná pravidla Toguzu se nám povedlo přepsat do jedné písničky. Více o tomto pokusu najdete v reportážích.