Bestemshe Toguz Oware (strategie) Mangala Bao
Česká federace mankalových her
PRAVIDLA HER
Pro nejmenší Fandom wiki

OWARE

Oware se hraje hlavně Africe. Stejnou hru najdete pod mnoha názvy. Oware, Awele, Warri, Abapa a určitě mnoho dalších. Úkolem hráče je jako ve většině her nasbírat nadpoloviční většinu kamenů (tj. 25 a více). Bez speciálních pravidel by mohla hra skončit i dříve, v okamžiku kdy jedna strana nemá čím hrát, obdobně jako v Toguzu. Mezinárodně uznávaná pravidla ale vzniku takovéto situace brání, takže za jistých podmínek nedovolují hráči sebrat kameny nebo ho nutí nějaké soupeři rozdat a jdou tak trochu proti hlavnímu smyslu hry. Na českých turnajích se tedy můžete setkat s více pravidly, ta "rychlejší" však používáme vždy jen souhlasem všech zúčastněných, případně jako vedlejší turnaj.

Deska

Ke hře potřebujeme desku, která má 2 řady po 6 důlcích, a 48 kamenů (např. větší fazole, korálky). Hodí se i dvě mističky na sebrané kameny (pokladice), pokud nejsou přímou součástí desky. Na začátku je ve všech důlcích po čtyřech uličkách, pokladnice jsou prázdné. Hrají dva hráči, nejčastěji jsou označování jako sever a jih, a ti se pravidelně střídají v tazích.

Rozdávání

Tah spočívá v rozdání obsahu jednoho vlastního důlku do ostatních důlků na desce. Po tahu může následovat sebrání kamenů. Rozdává se proti směru hodinových ručiček a rozdávání začíná od dalšího důlku.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Spodní hráč může zahájit hru např. tak, že rozdá důlek D3. Vezme tedy všechny (4) kameny, a umístí postupně 1 kámen do důlků D4, pak D5 a D6. Zůstane mu v ruce 1 kámen, musí tedy pokračovat v rozdávání na soupeřově straně. Vloží tedy 1 kámen do důlku H1. Tím tah končí. Sebrání kamenů teď není možné. Na tahu je tedy horní hráč. Pozice nyní vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Při rozdávání tedy jdeme postupně dokola okolo desky, žádný důlek na cestě nemůžeme vynechat a nikam nesmíme vložit více než jednu kuličku. Pokud bychom rozdávali důlek D6, pak rozdávání začne v soupeřově důlku H1. Důlek, který jsme rozdávali, je po provedení našeho tahu vždycky prázdný.

Sbírání

Na dalším obrázku je pozice, kde horní hráč, který je v tuto chvíli na tahu, může získat dva nebo pět kamenů.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Pokud rozdá důlek H1, skončí v důlku D1 a oba kameny, které se tam po rozdání nachází si může ponechat - až do konce hry je odloží do své pokladnice. Má však lepší možnost, a to rozdat důlek H6. Takto totiž skončí rozdělování v důlku D4, a může si vzít nejen obsah důlku D4, ale i D3.

Po rozdání H6 to bude vypadat takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Skončili jsme rozdávání v D4, tam jsou dva nebo tři kameny (konkrétně dva) a když se podíváme zpět, v D3 jsou také dva nebo tři kameny (konkrétně tři). Těchto celkem pět kamenů přesuneme do pokladnice. V H1 jsou také dva kameny, ale řada byla přerušena jiným počtem, takže obsah důlku H1 zůstane na desce.

Obecně lze tedy sebrat kameny v případě, že:

Jestliže jsme sebrali nějaké kameny, můžeme ve sbírání pokračovat, jestliže další důlek v protisměru rozdělování je také soupeřův a obsahuje 2 nebo 3 kameny, a to až do doby, než narazíme na důlek s jiným počtem kamenů nebo (nezastaví-li nás jiný počet kamenů) až dojdeme na konec řady soupeřových důlků.

V následující pozici je na tahu horní hráč. Rozdá-li důlek H5, skončí rozdávání v důlku D5 a sebere 12 kamenů z důlků D5, D4, D3, D2 a D1.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Po rozdání H5 to vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Zákaz ruinování

Kdyby bylo v důlku H5 kamenů 7, nebo kdyby důlek D6 byl prázdný, nesměl by si horní hráč vzít nic. Je totiž zakázáno provést sbírání kamenů v případě, že by došlo k sebrání všech soupeřových kamenů, čímž by se soupeř ocitl bez možnosti táhnout. (Jak už jsme zmínili v úvodu, bez tohoto pravidla hra obvykle skončí rychleji a navíc je větší pravděpodobnost výhry hráče, který nezačínal.)

Více kamenů

Stejně jako Toguz, i Oware má jednu rozdávací výjimku. Rozdávaný důlek musí zůstat prázdný.

Toto pravidlo se uplatní v případě, že důlek, který rozdáváme, obsahuje 12 a více kamenů. Při rozdávání vložíme kámen do každého důlku, až se dostaneme k tomu, který rozdělujeme. V ruce máme ještě kameny, do rozdělovaného důlku ale dát kámen nemůžeme, a proto pokračujeme sousedním důlkem. Např.:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Spodní hráč rozdá důlek D4, postupně vloží 1 kámen do všech důlků, začne v důlku D5. Potom, co vloží kámen do D3, má v ruce ještě 4 kameny. Do důlku D4 kámen dát nesmí, takže pokračuje důlkem D5, D6, H1, H2. A nakonec sebere 4 kameny z důlků H2 a H1.

Konec hry

Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů má důlky prázdné a druhý mu ve svém tahu nemůže dát žádné kameny. Hráč, který kameny v důlcích má, si je všechny přenese do své pokladnice. Může se stát, že hru není možné ukončit. Pokud např. bude na desce jeden kámen v důlku D1 a jeden v důlku H1, nemají hráči šanci skončit ve stavu, že jeden bude mít prázdné důlky a druhý mu nic nemuže dát. Takovýchto situací existuje mnoho, nelze je tedy vyjmenovat a proto u těch složitějších platí pravidlo, že třetí opakování stejné pozice ukončuje hru. Hráči si přesunou kameny ze své strany desky do pokladnice.

A nakonec pravidla ve formě diagramu: