Bestemshe Toguz (strategie) Oware Mangala Bao
Česká federace mankalových her
PRAVIDLA HER
Pro nejmenší Fandom wiki

MANGALA

Mangala, přesněji turecká mangala, se hraje v Turecku. Od konce roku 2020 je dokonce na seznamu nehmotného dědictví UNESCO. Jde o velmi rychlou variantu, kuličky jsou sbírány několika způsoby. Stejně jako Toguz a Oware je to hra pro dva hráče. Ke hře potřebujeme desku, která má 2 řady po 6 důlcích, dva velké důlky po straně jako pokladnice a 48 kuliček. Lze použít i desku bez pokladnic a doplnit ji dvěma miskami po straně. Počáteční pozice je stejná jako pro hru Oware. I cíl je stejný - nasbírat nadpoloviční většinu kamenů (25 a více).

Rozdávání

Kdo je na tahu, vybere si důlek na své straně desky a rozdává kuličky do ostatních důlků. Postupuje takto: vlastní důlky, vlastní pokladnice, soupeřovy důlky, vlastní důlky, ... nikdy tedy přímo nevkládáme kuličky do soupeřovy pokladnice. Rozdávání začíná v důlku, který jsme si k rozdávání vybrali. (Tedy vlastně v podstatě stejně jako v Toguzu.) Rozdávání se provádí proti směru hodinových ručiček. Stejně jako v Toguzu, při rozdávání nelze žádný důlek vynechat a do žádného nelze vložit více kuliček.

Pokud skončíme ve vlastní pokladnici, hrajeme ještě jednou. To můžeme libovolněkrát zopakovat, (zatím) není žádný limit na to, kolikrát se taková situace může vyskytnout za sebou, tedy pokaždé, když skončíme v pokladnici, tak máme tah navíc. Toto pravidlo samozřejmě značně urychluje hru.

Jedno z často hraných zahájení je 4-5, resp. D4 následované D5, protože rozdáme-li D4, skončíme v pokladnici a máme zmiňovaný tah navíc. Pozice po provedení D4, D5 pak tedy vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Sbírání

Sbírat kuličky je možné třemi způsoby. Ten první už jsme si podstatě vysvětlili - kuličky padají do pokladnice v průběhu rozdávání. Ten druhý je stejný jako v Toguzu. Pokud skončíme na soupeřově straně, a v důlku, kde jsme skončili, je nyní sudý počet kuliček, tyto kuličky přemístíme do své pokladnice. A je tu ještě ten třetí. Pokud skončíme ve svém prázdném důlku, bereme si tuto poslední kuličku a dále kuličky v soupeřově protějším důlku, tedy bereme celý sloupec. Ovšem pokud bychom vložili kuličku do prázdného důlku a na straně soupeře by v příslušném důlku nebylo nic, nebereme si nic, ani soupeřovy kuličky (jelikož tam žádné nejsou) ani kuličku, která padla do prázdného důlku.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Dolní hráč rozdával důlek D4 se třemi kuličkami, takže umístil poslední rozdávanou kuličku do důlku D6

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

a sebere tedy obsah důlků H1 a D6, tedy celý poslední sloupec.

Konec hry

Hra končí, když má jeden z hráčů prázdné důlky. Pozor, zbylé kuličky z desky si do pokladničky přidá hráč, jehož důlky jsou prázdné. Čili jednou ze strategií hry může být i strategie co nejdřív se zbavit kuliček. Vyhraje ten, kdo nasbíral do pokladnice víc kuliček.

Diagram

Zajímavost

Vzhledem k tomu, jak je hra rychlá, se uvažovalo o změně soutěžních pravidel. Tento diagram ukazuje uvažovaná pravidla.

Strategické tipy aneb jak vyhrát

Následující poznámky vyplývají z rozboru 20 000 partií ze serveru playok.

Jak začít? Hrajte z důlku 5. Pokud hrajete jako druzí, potom se nejčastěji hraje takto:

Tah prvního hráčeTah druhého hráče
14-6
24-6
34-6
55
61
4-14-5 nebo 4-6
4-24-6
4-34-6
4-45 nebo 6
4-55 nebo 4-1
4-64-3-1 což je ale prohrávající

Obecně si musíte dávat pozor na dvě věci, jednak na tahy navíc - je potřeba tvořit příležitosti k vlastním a bránit v nich soupeři přesypáním a jednak na brzké vyprázdnění soupeře, tady je potřeba včas začít tvořit hodně naplněný důlek někde na straně u vlastní pokladnice. Mnohdy je dobré obětovat kuličky na levé polovině, a mít tak větší šanci, že budou Vaše důlky dřív prázdné.

Rozbor zahájení 4-6, 4-3-1

Po prvním tahu obou hráčů má druhý hráč v důlku č.2 šest kuliček a je tedy přirozené ho přesypat, aby neměl tah navíc. V daném okamžiku to nejde udělat jinak, než hrát z důlku č.5. Předtím si samozřejmě přidáme do pokladnice kuličku z důlku č.6, ale to klidně i tah počká. Následuje soupeřův tah z důlku č.2 a naše 6-5, případně 6-6-5. Seberemu mu kuličky v první důlku a situace pak vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Druhý hráč má teď hezky nakročeno k brzkému vyprázdění důlků. Zkouší buď 4-2 nebo 2. Přirozeně utíká z důlku č.2, nebude nám přeci dávat kuličku zadarmo. My bychom měli pokračovat z důlku č.1. Velmi brzy bude totiž muset hrát z důlku 5 nebo 6 a my tak budeme připraveni na nějaké tahy navíc.

Zahájení 5, 5

Po 5, 5 následuje buď 5 nebo 4-1.